"НА ХАРМАНА" В ХАРМАНЛИ - ЖИВАТА ТРАДИЦИЯ ОТ МИНАЛОТО
Шестото поредно издание на фестивала "НА ХАРМАНА" в Харманли, чиято цел е съхраняване и популялизиране на местните обичаи и традиции се проведе в парк "Димана Данева". Мащабното събитие, което е част от културния календар на Община Харманли се организира от Сдружение „Бизнесът за Харманли“, Община Харманли, Сдружение „Юнити“ и Сдружение „МИГ Харманли“. Гостите и жители на града на Белоногата в продължение на два дни се насладиха на автентични ястия, които се приготвяха на място, млечни продукти, мед, плодове, местни вина от региона на Южен Сакар, ръчно изработени традиционни занаятчийски предмети, които можеха да бъдат опитани и закупени.
Яни Тонев и Росица Пейчева зарадваха всички със своите изпълнения. Във фолклорната програма се включиха над 600 участници от танцови състави, певчески и читалищни групи, които представиха автентичния български фолклор. Възстановки от местния поминък и традиции, изложение на бита и занаятите, представяне на традиционния обичай, свързан с гроздобера и мачкане на гроздето, винен тур, включващ обиколка из прочутите изби в Южен Сакар, магията на нестинарския танц бяха част от програмата на фестивала. Сред най-атрактивните събития за малчуганите бе работилницата за месене на хляб, в която участие взеха най-малките майстори на тестото - деца от Харманли и региона. Бе представен и етнокът, в който сестрите Пенка и Дорка Иванови подредиха на открито и представиха наследството на харманлийското село Иваново с автентични обреди и ритуали, свързани с българската традиция. На мястото бе представена и възстановка на селска одая, показани бяха попрелка и обредът "Меденци", който се извършва преди венчавката. Гостите станаха свидетели на това как в миналото се е извеждала от дома й по платното пребулена момата и вземането на прошка от родителите й, преди тя да пристане на своя избраник. Гости от цяла южна България бяха дошли в Харманли, за да се потопят в страхотната атмосфера на фестивала „На Хармана“.
Община Харманли изказва огромни благодарности на всички участвали в организирането на това уникално събитие.