Процедура чрез подбор на проектни предложения BG16FFPR003-4.001 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност"

ОБЯВЛЕНИЕ – ПОКАНА ЗА ЗАЯВЯВАНЕ НА УЧАСТИЕ В

Процедура чрез подбор на проектни предложения BG16FFPR003-4.001 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност"

 

АКЦЕНТИ ОТ НАСОКИТЕ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма „Развитие на регионите" 2021-2027

Крайният срок за подаване на проектни предложения в системата ИСУН е 19.09.2024 г., 18:00 ч.

Крайният срок за подаване на проектни предложения в деловодството на Община Харманли е 19.08.2024 г., 17:00 ч.

Планираната продължителност на всяко проектно предложение, включително дейностите, предвидени в него, не може да надвишава 24 месеца.

Крайният срок за изпълнение на проектните предложения, финансирани по процедурата, е 31.12.2029 г.

Кандидатите по настоящата процедура следва да предвидят в продължителността на проектните предложения процедури като провеждане на обществени поръчки за строителство, услуга и/или доставка, процес по строителство и въвеждане в експлоатация, отчетност, окончателно разплащане към изпълнителите, представяне на искане за окончателно плащане и др.

  • Допустими участници:

      Сдружения на собствениците (СС), регистрирани по Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС). Предложения за изпълнение на инвестиция по настоящата процедура могат да бъдат подавани само в партньорство с общинската администрация. В рамките на едно предложение може да се включва само ЕДНА сграда/блок- секция/група от блок-секции. Общинската администрация ще бъде водещ партньор в проекта и ще изпълнява функциите по неговото административно и финансово управление.

  • За кои сгради може да се кандидатства?
  1. Многофамилни жилищни сгради, които се управляват по реда на ЗУЕС и са проектирани преди 26 април 1999 г., в които самостоятелните обекти са най-малко четири и принадлежат на повече от един собственик. Сградата следва да е жилищна, да е предназначена за постоянно обитаване и най-малко 60 на сто от разгъната застроена площ се заема от жилища.
  2. Сгради, за които е установено, че отговарят на съществените изисквания към строежите съгласно чл. 169, ал. 1, т. 1 от ЗУТ и са получили положителна оценка     за сеизмична осигуреност.
  • Какъв е бюджетът?

            Общият размер на средствата по тази процедура е в размер на 129 186 003,18 лева за Област Стара Загора и 10-те общини, свързани с Маришкия басейн / общините Нова Загора, Ямбол, Симеоновград, Харманли, Тополовград, Димитровград, Хасково, Елхово, Сливен и Тунджа/ .

     Минималният размер на заявените безвъзмездни средства за проектно предложение, включващо една сграда/ блок-секция е 50 000 лева, а максималният размер на заявените безвъзмездни средства за проектно предложение, включващо една сграда/ блок-секция е 9 500 000 лева.

       Одобрените сгради ще получат до 100% безвъзмездната финансова помощ.

       За проектни предложения, изпълнявани при условията на режим на „непомощ" не се изисква съфинансиране от кандидата - размерът на помощта е 100%.

       При наличие на самостоятелни обекти в сградата, които се използват за извършване на стопанска дейност, както и в случаите на отдаване под наем или извършване на дейност от търговци и/или лица със свободни професии собствениците на тези обекти ще се третират като получатели на минимална помощ (de minimis) съгласно Закона за държавните помощи.

  • Кои дейности са допустими за финансиране?

Дейностите, допустими за финансиране по настоящата процедура са:

  1. Дейности по изпълнение на мерки за енергийна ефективност, предписани в енергийното обследване;
  2. Поставяне/инсталиране на системи за оползотворяване на енергия от възобновяеми енергийни източници за енергийните потребности на сградата и батерии за съхранение на енергия, бойлери за гореща вода към общите части на системата (не за индивидуално ползване при многофамилни жилищни сгради (МЖС), ако са предписани в енергийното обследване;
  3. Поставяне/инсталиране на системи за отопление и климатизация, интегрирани инсталации за възобновяема енергия на място, цифровизация на сградите, зелена инфраструктура;
  4. Други дейности, свързани с изпълнението на дейностите за енергийна ефективност - съпътстващи строително-монтажни работи (СМР), които са пряко свързани с енергоспестяващите мерки, като без тях изпълнението на мерките не би могло да се завърши с необходимото качество, вкл. допринасящи за завършеност и цялостен облик на обекта, и съответствие на изпълняваните видове работи с нормативните изисквания и с издадените строителни книжа в обхвата на разрешението за строеж. В други дейности се включват и такива, без които може да се наруши устойчивостта и да се компрометира ЕСМ, свързани с неотложни мерки в техническия паспорт на сградата, както и мерки за осигуряване на пожарна безопасност и за изграждане/ремонт/подмяна на мълниезащитна и заземителна инсталация, когато са предписани в техническия паспорт на сградата.

Допустими за финансиране са и следните съпътстващи дейности:

  1. Извършване на обследване за енергийна ефективност и изготвяне на сертификат за енергийни характеристики на сградите в експлоатация – първоначално обследване за енергийна ефективност за целите на подаване на предложение по настоящата процедура вкл. дейности по изготвяне на обследване на сградата за наличие на защитени видове в сградата обект на интервенция;
  2. Извършване на обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията на свързани с удовлетворяване на изискванията по чл.169, ал.1 и ал.3 от ЗУТ;
  3. Изготвяне на инвестиционен проект;
  4. Оценка на съответствието на проектите, съгласно чл.142 и чл.169 от ЗУТ;
  5. Авторски и строителен надзор съгласно ЗУТ;
  6. Въвеждане на обекта в експлоатация;
  7. Видимост, прозрачност и комуникация на проекта;
  8. Организация и управление на проекта.

Задължително изискване е след прилагане на мерките за енергийна ефективност сграда да постигне клас на енергопотребление „В” или по-висок.

  • В случай, че мерките включват системи за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми източници (ВИ), допустими са само такива за обезпечаването на енергийното потребление на сградата. Изграждането на съоръжение за производство на енергия от ВИ е допустимо, само ако съоръжението за производство на енергия от ВИ ще бъде собственост на етажната собственост и произведената енергия ще се използва за нуждите му. При изграждане на системи за оползотворяване на енергия от ВИ, допустими за финансиране със средства по процедурата са частите и елементите на системата, които са общи части на сградата по смисъла на чл. 38 от Закона за собствеността. Тези части/елементи на системата, които не са общи части, следва да бъдат финансирани от ССО. При изготвяне на инвестиционния проект за обновяване на сградата, подобна система следва да бъде разработена в цялост, а не само за общите части на сградата.
  • В случаите, когато проектното предложение включва мерки за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, следва в доклада от обследването да става ясно, че производството на електрическа и/или топлинна енергия от ВИ, осъществено със средства по процедурата, е само за собствено потребление.

        ВАЖНО!

  • Приоритет ще се дава на проектни предложения, насочени към осигуряване на подкрепа за енергийно уязвимите и енергийно бедните домакинства.

Предвид че все още не функционира специфичната информационна система, необходима за прилагане на дефинициите за енергийна бедност и уязвими домакинства към Наредба за критериите, условията и реда за определяне на статут на домакинство в положение на енергийна бедност и на статут на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия (ПМС № 267 от 07.12.2023 г.), по настоящата процедура приоритет ще се предоставя за МЖС, в която живущите:

  1. получават целева помощ за отопление по Закона за социално подпомагане за предходния отоплителен сезон (съгласно информация в т.1. на Декларация 4 и Справка от компетентната дирекция за „Социално подпомагане”);
  2. получават месечни социални помощи, съгласно Закона за социалното подпомагане за предходните 12 месеца преди подаване на заявлението за участие (съгласно информация в т.2. на Декларация 4 и справка от компетентната дирекция за „Социално подпомагане”);
  3. които са с установена 50 или над 50 на сто трайно намалена работоспособност (на база информация в т.3. на Декларация 4 и копия на документи, издадени от ТЕЛК/НЕЛК);
  4. които са с установени жилищни нужди и са настанени в социални (общински) жилища, по реда на общинската Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите (съгласно информация в т.4. на Декларация 4 и справка от общината за лицата, на които са предоставени социални/общински жилища);
  5. които са заети в затихващите сектори - въгледобивните дейности, производството на енергия от въглища (включително електрическа енергия, топлинна енергия и пара), доставката на специализирано минно оборудване (съгласно информация в т.5. на Декларация 4 и справка/и от работодател/и).
  •     В допълнение, с оглед осигуряване на подкрепа за най-силно нуждаещите се сгради от енергийно обновяване и за уязвими домакинства, е включен критерий за съществуващия клас на енергийно потребление на сградата, обект на интервенция като съответно най-голяма тежест в оценката се дава на сгради, които са с най-нисък клас на енергопотребление. Ниският клас на енергопотребление на сградата също може да покаже, че собствениците на самостоятелни обекти нямат възможност да внедрят мерки за ЕЕ за собствена сметка, т.е. е възможно да попаднат в групите на енергийно уязвимите или енергийно бедни домакинства съгласно дефинициите.

 

  • Какви са условията за кандидатстване от страна на Сдруженията на собствениците и каква е необходимата проектна готовност?

Кандидатстването за финансова помощ по процедурата се осъществява въз основа на проектни предложения, които се подават от Община Хасково в партньорство със сдружение на собствениците (СС), регистрирано по Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС). Проектните предложения се оценяват и класират от оценителна комисия, назначена със заповед на Ръководителя на Управляващия орган на ПРР (РУО) в съответствие с критериите, посочени в Насоките за кандидатстване.

 

На етапа на кандидатстване ще бъдат необходими следните документи:

1. Заявление за участие, по образец.

2. Документ за регистрация на сдружение на собственици при условията и по реда на Закона за управление на етажната собственост и доказателство за вписване в публичния регистър на съответната община/район и в регистър БУЛСТАТ.

3. Документи, удостоверяващи взети от сдружението на собствениците и общото събрание на етажната собственост решения за кандидатстване по процедура № BG16FFPR003-4.001, вкл. Справка за собствениците на самостоятелни обекти, по образци.

4. Копие от книгата на етажната собственост, съгласно ЗУЕС, от което да са видни всички живущи в сградата.

5. Декларация, съдържаща информация за енергийно уязвимите лица в сградата, по образец.

6. Декларация за минимални помощи (за обекти със стопанско предназначение), по образец.

7. Декларация за съответствие с изискванията по процедурата при кандидатстване, подписана от Община Хасково и сдружението на собствениците, по образец.

8. Обследване за енергийна ефективност (доклад и резюме), придружено от сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация.

9. Обследване за установяване на техническите характеристики на сградата и технически паспорт.

10. Доклад при обследване на сграда за наличие на защитени видове. В случай, че при обследването в сградата обект на интервенция е установено наличието на защитени видове, то проектът следва да предвиди мерки за тяхната защитата и опазване – безопасно извеждане на прилепи от убежищата, недопускане на ремонтни дейности по време на зимуването на прилепите и по време на гнездовия сезон на птиците, взимане на предварителни мерки, за да се предотврати гнезденето преди началото на размножителния сезон след консултация със специалист.

11. Партньорско споразумение между Община Хасково и сдружението на собствениците.

 

Средствата за обследване за енергийна ефективност, придружено от сертификат за енергийни характеристики, обследване за установяване на техническите характеристики на сградата и технически паспорт ще се възстановят на собствениците при одобрение на сградата за саниране.

Забележка! Сдружения на собственици, които имат подадени заявления за финансова помощ в общината по други програми и процедури, е необходимо да подадат ново Заявление за участие, с което да бъде удостоверено по подходящ начин (чрез приложен протокол, решение или др.), че от страна на собствениците има желание и готовност за включване в проектно предложение по настоящата процедура.

 

НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ:

Сдруженията на собствениците, създадени по реда на ЗУЕС, се обръщат за партньорство към общината, на чиято територия се намира тяхната сграда/блок-секция, съгласно сроковете в публикуваното обявление - покана, като подават най-малко следните документи на общината:

  1. Заявление за участие - по приложения образец (ПРИЛОЖЕНИЕ №5);
  2. Документи, свързани с проведените общи събрания за създаване на СС или други документи, свързани с вземане на решения от страна на етажната собственост (ПРИЛОЖЕНИЕ №5.1).
  3. Копие от книгата на етажната собственост, съгласно ЗУЕС, от което да са видни всички живущи в сградата;
  4. ПРИЛОЖЕНИЕ №4 „Декларация, съдържаща информация за енергийно уязвимите лица в сградата", ако е приложимо, и СС иска да се възползва от приоритизацията на сградите( да получи повече точки на Техническа и финансова оценка), както и документи за удостоверяване на информацията по т. 3 на Приложение 4 относно живущите лица в МЖС (обект на интервенция), чиято адресна регистрация съвпада с адреса на сградата обект на интервенция и са с установена 50 или над 50 на сто трайно намалена работоспособност на база документи, издадени от съответните експертни лекарски комисии. За всяко посочено лице по т.3. на Приложение 4 се предоставя на общината копие на валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК. !!!Приложение 4 „Декларация, съдържаща информация за енергийно уязвимите лица в сградата" се предоставя от СС на общината, в случаите когато в сградата-обект на интервенция има лица, попадащи в определенията на т.1, 2, 3, 4 или 5 на Приложение 4, чиято адресна регистрация съвпада с адреса на сградата обект на интервенция, и които са заявявали желание да бъдат вписани в Приложение 4.
  5. Обследване за енергийна ефективност и валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на чл. 48 от ЗЕЕ;
  6. Обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията по чл. 169, ал. 1 и ал. 3 от ЗУТ и Технически паспорт в съответствие с изискванията, определени в глава трета на Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите;
  7. По своя преценка, общинската администрация може да изиска и други документи, необходими за подготовката за подаването и за изпълнението на проектното предложение, като декларации за готовност за осигуряване на достъп до самостоятелните обекти и др.

 

ВАЖНО! След преглед на посочената документация и изготвяне на обобщена КСС, общината предлага на СС да сключат Партньорско споразумение по образец (ПРИЛОЖЕНИЕ №2), което следва да се приложи в ИСУН при подаване на проектното предложение. В партньорското споразумение двете страни следва да се разпишат всички права и задължения на партньорите, в случай, че в посочения образец те не са изчерпателно посочени, за периода на кандидатстване и в периода на изпълнение на дейностите по обновяване на сградата/блок- секцията/групата от блок-секции. Партньорствата, създадени за целите на настоящата процедура за предоставяне на БФП, не е необходимо да бъдат регистрирани в съда. В допълнение, общината следва да изиска и представи към проектното предложение в ИСУН писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от съответната компетентна институция - РИОСВ/МОСВ, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба.

Сдружения на собственици, които имат подадени заявления за финансова помощ в общината по други програми и процедури, е необходимо да подадат ново Заявление за участие, с което да бъде удостоверено по подходящ начин (чрез приложен протокол, решение или др.), че от страна на собствениците има желание и готовност за включване в проектно предложение по настоящата процедура. Необходимо е да се сключи ново Партньорско споразумение със сдруженията на собствениците, с нови приложими документи и декларации от собствениците, съгласно пакета документи в Приложение 5.1.

 

СПИСЪК НА ДОКУМЕНТИТЕ, КОИТО СЕ ПОДАВАТ НА ЕТАП КАНДИДАТСТВАНЕ:

При кандидатстване с проектно предложение, кандидатът следва да представи по електронен път чрез ИСУН всички изискуеми документи, както следва:

  1. Формуляр за кандидатстване - попълва се електронно в ИСУН;
  2. Пълномощно/заповед на лицето, което подписва с електронен подпис от името на кандидата - документите за кандидатстване по проектното предложение в ИСУН и допълненията и поясненията към него (прилага се в случаите, когато конкретният кандидат е упълномощил друго лице да го представлява при електронното подписване и изпращане на формуляра за кандидатстване) - подава се във формат сканирано копие;
  3. Декларация за съответствие с изискванията по процедурата при кандидатстване   (образец ПРИЛОЖЕНИЕ №1) - попълва се електронно в ИСУН, в раздел „Е- Декларации" на формуляра за кандидатстване от кандидата - община и отделно се подава във формат сканирано копие от партньора - СС;
  4. Партньорско споразумение (образец ПРИЛОЖЕНИЕ №2) - подава се във формат сканирано копие;
  5. Документ за регистрация на сдружение на собственици при условията и по реда на Закона за управление на етажната собственост и доказателство за вписване в публичния регистър на съответната община/район и в регистър БУЛСТАТ - подават се във формат сканирано копие в архивиран файл; Декларация за минимални помощи (ПРИЛОЖЕНИЕ №3), ако е приложимо - подава се във формат сканирано копие в архивиран файл;
  6. Декларация, съдържаща информация за енергийно уязвимите лица в сградата (ПРИЛОЖЕНИЕ №4), ако е приложимо - предоставя се съгласно Закона за защита на личните данни - подава се във формат сканирано копие в архивиран файл, заедно с всички документи и справки (предоставят се съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета и на Закона за защита на личните данни), както следва: - Справка, издадена от компетентната дирекция „Социално подпомагане", потвърждаваща декларираните лица в т.1. на Приложение 4, които са получавали целева помощ за отопление по Закона за социално подпомагане за предходния отоплителен сезон 2023 г./2024 г.; - Справка, издадена от компетентната дирекция „Социално подпомагане", потвърждаваща декларираните лица в т.2. на Приложение 4, които получават месечни социални помощи за предходните 12 месеца преди подаване на заявлението за участие, съгласно Закона за социалното подпомагане; - копие на валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК за удостоверяване на информацията по т. 3 на Приложение 4 относно живущите лица в МЖС (обект на интервенция), чиято адресна регистрация съвпада с адреса на сградата, обект на интервенция и са с установена 50 или над 50 на сто трайно намалена работоспособност; - справка от общината за предоставени социални/общински жилища, с която да се удостовери информацията в т.4. на Декларация 4 за лицата, които са с установени жилищни нужди и са настанени в социални (общински) жилища, по реда на общинската Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите; - справка/и от съответния/те работодател/и, потвърждаващи декларираните лица в т.5. на Приложение 4. В допълнение, се попълват данните и в раздел „Е-Декларации" на формуляра за кандидатстване в ИСУН.
  7. Заявление за участие (Приложение № 5), подава се във формат сканирано копие в архивиран файл, заедно с: - Документи, удостоверяващи взети от сдружението на собствениците и общото събрание на етажната собственост решения за кандидатстване по настоящата процедура, вкл. Приложение 5.1.5 Справка за собствениците на самостоятелни обекти и Копие от книгата на етажната собственост, съгласно ЗУЕС, от което да са видни всички живущи в сградата.
  8. ПРИЛОЖЕНИЕ №6: Доклад при обследване на сграда за наличие на защитени видове в сградата обект на интервенция, подписан от съответните експерти, подава се във формат сканирано копие;
  9. ПРИЛОЖЕНИЕ №7: Разходи за самостоятелен обект със стопанско предназначение, ако е приложимо - подава се във формат EXCEL;
  10. ПРИЛОЖЕНИЕ №8: Финансова обосновка (по образец) - подава се във формат EXCEL, заедно с всички придружаващи документи в един архивиран файл;
  11. ПРИЛОЖЕНИЕ №9: Контролен лист за самооценка съгласно „принципа за ненанасяне на значителни вреди" - попълва се електронно в ИСУН, в раздел „Е- Декларации" на формуляра за кандидатстване;
  12. Пакет Техническа документация (всички изброени документи следва да са обединени в архивиран файл), съдържаща:

- Обследване за енергийна ефективност (доклад и резюме), придружено от сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация - подават се във формат сканирано копие; данните за класа на енергопотребление на сградата преди изпълнение на мерките за ЕЕ се попълва и в ИСУН, в раздел „Е-Декларации" на формуляра за кандидатстване;
- Обследване за установяване на техническите характеристики на сградата и технически паспорт - подават се във формат сканирано копие;
- Писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от съответната компетентна институция - РИОСВ/МОСВ, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба- подават се във формат сканирано копие.
- Обобщена КСС - подават се във файл формат EXCEL.

      13. Копие на договор/и за наем и на дневника за продажбите за последния данъчен период (важи само              за проекти, включващи интервенции в многофамилни жилищни сгради с обекти, общинска/                            държавна собственост) - подават се във формат сканирано копие, в архивиран файл.

 

Насоки за кандидатстване може да намерите на следния линк:

https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/Info/f4d6a4ca-0a30-4c90-bd51-991551164a73

https://www.mrrb.bg/bg/startira-kandidatstvane-po-procedura-podkrepa-za-ustojchivo-energijno-obnovyavane-na-mnogofamilni-jilistni-sgradi-vklyuchitelno-spravyane-s-energijnata-bednost-po-prioritet-4-spravedliv-prehod-na-prr-2021-2027-g/

 

За допълнителна информация и въпроси във връзка с процедурата може да се обърнете към отдел ,,ПНД“ и отдел ,,ППиОП“ при Община Харманли,  с адрес: пл. Възраждане №1 всеки делничен ден след 13:00 часа.